Ridhuspass helt ensama =)

Igår var ju planen att rida ner till ridhuset och köra ett pass. Gesa har ju som sagt gått alla dagar i över en vecka nu så i helgen vilar hon. Men igår körde jag ett ganska bra pass med koll av flera detaljer. Började med att trava fram i ganska friskt tempo, övergick till galoppen och även där gasade jag på riktigt på långsidorna. Ville få igång blodcirkulationen ordentligt! Blockade sen upp henne och jobbade vidare med trav och skänkelvikningar emellan kvartslinjerna, för att ha koll på yttersidan. Tog sen några långsidor med öppna,förvänd sluta och sluta övergångar. Länge sen jag gjorde denna övning med lite mer krav, Gesa kändes fin i hö varv men lite stelare i vänster, men fick ändå till ganska många fina övergångar =) Lade sen till galoppfattningar och jobbade med förvänd på 3 bågar över ridhuset. Gesa är så mkt starkare och det går bra!! Jag blir lite taggad och tänker att nu ska jag testa lite diagonalsluta för första ggn på länge och det gick ok men inte så bra som hon kunnat innan.... Men det är ju inte konstigt då jag medvetet låtit skolorna vara ett bra tag nu under hennes igångsättning. Vill inte kräva för mt av henne när hon är så ambitiös ♥
Red sen lite små serpentiner eller halva 8 m voter över medellinjen i trav, allt för att lösgöra och där blev hon fin!! Passade på att träna lite längningar i traven emellan med. På slutet red jag ner på en 20-m volt och red 4 skritt/trav övergångar med höga krav på kvalite' på vrje varv och faktiskt tror jag vi fick till en hel hög fina!! Hade F i huvudet hela tiden så jag inte slappade till =)
Som ni ser var det ett pass med många övningar och det var kul! Gesa blev inte ens svettig nu när hon är nyklippt, bara bakom öronen ♥
Skrittade hem på en mkt pigg och glad häst, känns som vi är på bra väg att komma tillbaka till vår glans dagar =)
 
Detta får bli en ren träningsrapport tror jag, så ha en bra helg folks ni som är lediga!
 
Kram Jenny

Kommentera här: