Dålig hov och trillade nästan av!

Ja, jag har ridit en hel del det sista, och Gesa känns fin ♥ men iförrgår var våran hovis här och skodde B o G och jag hade ridit ut runt terrängbanan med Gesa. Galopperade mkt och Gesa var jättefin och fick till ett fint byte till och med =) Men på vägen tillbaka hör jag hur framskorna glappar.... Skit jag ska ju sko nästa vecka!!
Men som tur var var S kvar och hon sa att hon kan sko om Gesa fram direkt så kan vi vänta med bakfötterna, men när hon börjar med hov nr 2 den med hålväggen sen sist så har den blivit mkt värre och gick nu sönder på andra sidan med =( Men S gjorde rent och värmde en sko och gjorde nya sömhål så vi kunde få på en sko. Men det ser inte roligt ut då hoven är typ borta på båda sidor hoven. Så nu återstår det att se om det går få att bli bättre och inte ruttna mer, jag har flyttat Gesa till maskhagen då den inte är geggig. Det är ju geggan som gjort att bakterierna fått fart i hoven. Så nu får hon gå ensam där för hon får inte gå i den leran mer!

Sen ringde hovis en kollega S.S och rådfrågade om vad vi ska göra för att få bättre hovkvalite', jag ger ju redan Biotin, B-vitaminer utöver mineralerna. Men han sa att jag ska skicka på allt det plus kiselkur, kalk och AD vitaminer, så jag gav mig av till stan igår och inhandlade nya B-vitaminer, kalk, Chevinal Plus och Enzion ett tillskott som ska ha väldigt snabb och bra i nverkan på tillväxten av hoven. Så nu får vi se om vi kan vända på detta, jag var helt knäckt i förrgår och jag grät och grät. Är ju livrädd att det ska hända min häst något och vill ju inte att det blir så illa att jag inte kan rida på lååång tid nu när vi äntligen är i full gång! Men det viktigaste är ju att hon blir bra och vi kan rädda hoven.

Igår red jag ut en sväng och Gesa känns ok i hoven ivf =) Jag red till Götebacka för att möta C som red den turn åt andra hållet en stund innan mig, så mitt i backen upp till Götebacka i den tvära kurvan så mötte vi dom. Jag satt på långa tyglar och Gesa blev livrädd och kastade sig hals över huvud helt om och iväg i galopp ner för backen! Jag hängde löst där kan jag säga, länge sen jag var så nära att åka av =) men jag fick tag på tyglarna efter en stund och fick stopp men Gesa var super stressad och ville inte varva ner. Och Helge blev oxå rädd och vände så vi hade tur som inte flög av båda 2 =)
Red sen hem tillsammans och det gick bra trots att min pålle var spänd och laddad, hon brukar aldrig kasta sig så utan brukar mest frysa fast en stund om hon blir rädd.

Väl hemma spolar jag hennes hovar och gör rent med Jodopax, har läst att det ska vara bra.

Nu blir det jobb hela helgen, inte jättekul men det brukar gå bra när man väl är där =) men helger är alltid tråkigt att jobba det måste jag säga!


Inga nya bilder så jag tänkte bjuda på nån gammal på Polly o Flash ♥ Man saknar dom små, dom var helt underbar!



Kram jenny

Kommentera här: