Träningshelgen

Då var vi hemma efter en helt underbar träningshelg med goa vänner. Tänk vilket väder vi haft, kunde inte blivit bättre!!
Glimten har skött sig så bra från början till slut, lastade sig utan problem på fredag em och väl där så fann han sig fint tillrätta direkt. Vi red ett pass som var helt ok för att vara första ggn nånsin i det ridhuset och vår allra första träning nånsin. Han var trött när vi avslutade och fick en skön dusch och shampoonering som belöning i varmvatten, härligt tyckte han. Sen nattade jag och Mor honom i ett härligt täcke och åkte hemåt vid kl 21.30, ganska trötta och möra då vi jobbat natten innan....men allt gick så bra för vi har så kul och umgås med så härliga människor!!
Väl hemma med en pizza så trillade jag in genom dörren för att mötas av ett nystädat hem som finaste mannen överaskad mig med <3 Jag är lyckligt lottad att ha en så snäll och förstående man som gör allt för att underlätta när jag har det mkt på annat håll :) Stupade i säng efter en stund i soffan.
 
Lördagen startade vi med lite läktartid och kikade på lite fina ekipage, sen rasta Glimten en stund innan det var dags för pass nr 1 för dagen. Hade bestämt att testa att ha gramanen påför att se om han blev lugnare i formen med den och det blev han. Han blev mkt tryggare och jag kunde focusera bättre på att rida bättre....Behövde aldrig använda den utan den hängde löst hela tiden nästan, men bara tyngden i bettet av den verkade bli bra för honom. Så detta passet var fint och vi jobbade med grundform och takten och började kika lite på skänkelvikning =) han förstod nästan vad vi ville ;) Dagen till är var han uppklädd i vitt och bling. Åhhh vad snygg han är i det <3 Glömde ju skriva att fredagsfärgen var grönt och han var ju så fin i det med! Svart häst klär ju i allt som sagt.
Andra passet på Lördagen fick bli i turkos och detta passet var superbra! Han kändes fantastiskt fin i skritten och sedan i traven med, jobbade med övergångar lite och han är duktig där! Sen kom galoppen och Glimten tycker det är jobbigt!!! Efter en stund tjurade han till och bestämde sig för att inte acceptera att jag hade sporrar på för första gången utan försökte sparka bakut så högt över sargen att jag hamnade nästan ur balans, och ett par tjurstuds och sparkar senare så vann jag och vi avslutade. Lilla killen har lite humör trots allt ;) Lite kul att se ändå! Han blir ju lite loj och stänger av lite när han tröttnar och då vill han inte att jag säger ifrån =) Men detta passet var ändå toppen. Han är ju ung och nu när vi ska ta ett steg upp i stegen så kommer det vara lite jobbigt en tid och då är det bara att inte ge sig.
Idag Söndag så var det en rastlös Glimten som väntade på sin promenad när jag kom vid kl 8. Han tyckte inte det var kul att stå på box en hel helg...kan förstå honom i detta vädret. Han gick glatt med mig en sväng innan han fick lite mat. Han har druckit väldigt dåligt i helgen och jag har vart orolig, gett honom både Proviva och äpplejuice för att han skulle dricka. och till slut drack han lite. Annars har han sovit båda nätterna och legat. Kändes väldigt trygg och fina att resa med.
Han gjorde en bockspark i boxen när kompisen gick idag, men då fick han skäll och sen var det bra. Killen har lite humör när han vill.
Dagens pass var mkt fint med en otroligt lyhörd och fin Glimt, mjuk som smör att sitta på och i en jättefin form. Men bensinen tog slut fort och vi jobbade bara med lite serpentiner i trav och lite skänkelvikning och avslutade innan han blev allt för trött. Han var mkt trött i huvudet tror jag så ville inte pressa allt för mkt så han inte kom ifrån med en positiv känsla. Finaste killen!
Sen blev det lite lunch med Emelie o Henrik och ridgänget innan det bar av hem. Glimten imponerade stort med att vara sist kvar och finna sig i detta utan problem, stod som ett ljus i gången och väntade i sina skydd medans vi mockade det sista och klev sen rakt på släpet, Vilken häst!!
Väl hemma så kunde det inte gå fort nog ut i hagen till Bella =) Glad kille som fick sin tjej tillbaka <3
Så för att runda av denna helg så vill jag bara tacka alla som vart med och extra tack till min Mor som alltid är med och groomar på bästa sätt!!! Vad skulle jag göra utan henne.
Vi kan inte fått en bättre helg med goa vänner och fina hästar sol och massa hjälp på vägen.
 
Nu kommer en bildbomb från helgen i blandad kompott, håll till godo. Dessvärre svårt att få bra bilder i ridhuset
men ni ser lite ivf. Filmer kommer nog i veckan när jag hunnit ladda upp dom. Ha överseende med oss vi är gröngölingar än och mkt kan bli bättre jag vet....men jag är så glad för min fina häst!!!
 

 
// Jenny
 
 
 
 

Kommentera här: