Fisksoppa

Jag äter ju väldigt lite fisk. Men ska försöka att äta det en gång i veckan nu har jag tänkt.

Därför fick första måltiden härhemma som jag lagade bli en fisksoppa. Stoppade i lite allt möjligt och den blev så himla god!!! Så nu skrev jag ner det snabbt medans jag hade det i huvudet någorlunda. Så här kommer receptet 😊

Det är i till 2-3 portioner:,
2 hg torskrygg el filé 
1 hg kräftstjärtar 
2 hg räkor med skal
2 potatisar
2 morötter 
15 cm purjolök 
10-15 sockerärtor 
1 msk tomatpuré 
3 msk hummerfond koncentrerad 
8 dl vatten
2 dl vispgrädde 
Lite sambalolek 
Hackad dill

Tärna potatis och morötter smått ca 1 cm. Skiva purjolök.
Fräs i smör. Slå sen i vatten, tomatpuré och hummerfond.
Koka ca 15 min till morötterna mjuknar. Dela torsken i 2×2 cm bitar, skala räkor.
När morötterna är nästan klara släpp i torsken,grädde  och sambal. Koka några minuter tills fisken är klar. Max 4-5 min. Sen i med kräftstjärtar, sockerärtor i små bitar  och dill. 
Servera med en liten klick creme fraiche och en näve skalade räkor 😋 och ett gott bröd.

Kommentera här: